rodo

RODO w Internecie i w świecie rzeczywistym – jak zadbać o bezpieczeństwo swoich danych?

Odwiedzając liczne strony znajdujące się w Internecie, bardzo często zanim zdążymy zrobić cokolwiek, przed naszymi oczami pojawia się okno, które informuje, że nasze dane osobowe będą przetwarzane w celach sprzedażowych lub marketingowych. Najczęściej wymuszana jest na nas konieczność zaakceptowania tego przekazu, jeśli chcemy skorzystać z zasobów znajdujących się w obrębie odwiedzanej przez nas strony. Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych (np. w sklepach internetowych), może wiązać się z tym, że podane przez nas dane mogą zostać wykorzystane w niecnych celach przez osoby, które nie powinny mieć do nich dostępu. Dlatego też niezwykle ważna jest ochrona danych osobowych w Internecie. Warto zapoznać się ze wskazówkami UODO, które nauczą nas, ostrożności związanej z udostępnianiem danych. Prawo w Internecie obowiązuje tak samo jak i poza nim. Dzięki temu, nie wszystkie działania są w sieci dozwolone. Jak zapewnić bezpieczeństwo danym osobowym? Przekonaj się sam!

Wskazówki UODO dotyczące ochrony danych osobowych – poznaj je wszystkie!

Zanim przejdziemy do wskazówek dotyczących bezpieczeństwa naszych danych, jakie rekomenduje UODO, wyjaśnijmy co kryje się pod tym tajemniczo brzmiącym skrótem. Każdy z nas wie, czym jest znane wszem i wobec RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych), jednakże czym jest UODO? Jest to Urząd Ochrony Danych Osobowych, który na terytorium Polski zajmuje się bezpieczeństwem wszelkiego typu danych należących do ludzi. Skoro już wiemy, czym jest UODO, możemy przejść do wskazówek, dotyczących bezpieczeństwa w sieci, jakie przedstawia ten organ. Dlaczego ochrona danych jest tak istotna? Wyciek danych może mieć bardzo duże konsekwencje. Osoba, która otrzymała dostęp do naszych danych, może np. popełnić przestępstwo posługując się naszym imieniem i nazwiskiem. Dodatkowo nasze konto bankowe może zostać wyczyszczone. Bardzo często hejt w Internecie powstaje na skutek dotarcia naszych danych do nieodpowiednich osób.  Wówczas nie każdy wie, jak poradzić sobie z zaistniałą sytuacją. Aby uniknąć takich nieprzyjemnych zdarzeń, zapoznajmy się z radami UODO dotyczącymi zapewniania bezpieczeństwa danych osobowych w Internecie.

Przeniesienie praw autorskich a licencja – na czym polegają różnice? Przekonaj się sam!

Udostępnianie danych – zwracaj uwagę na to, jakie dane podajesz

W Internecie niemalże na każdym kroku różne strony czy też firmy wymagają od nas podania im naszych danych osobowych. Często są one wykorzystywane w celach sprzedażowych lub marketingowych. Jednakże może zdarzyć się tak, że trafimy na oszusta, który wykorzysta podane przez nas informacje osobowe w sposób niezgodny z prawem. Dlatego też bardzo ważne jest, zwracanie uwagi na to, jakie dane przekazujemy w Internecie. Istotne jest to, aby nie podawać takich danych jak PESEL portalom, którym nie jest on potrzebny. Przykładowo rejestrując się w sklepie internetowym, konieczne będzie podanie imienia i nazwiska oraz adresu, pod który paczka ma zostać dostarczona. Jeśli zauważymy, że dany sklep wymaga od nas podania także PESELU, powinna zaświecić nam się w głowie czerwona lampka, mówiąca: coś z tą stroną jest nie tak. Wiele osób podaje swoje dane osobowe także w licznych portalach internetowych. Bardzo ważne jest, aby udostępniać tam jak najmniejszą ilość informacji. Coraz częściej słyszy się o atakach hakerskich przeprowadzanych w mediach społecznościowych. Zanim więc umieścimy tam jakiekolwiek nasze dane, powinniśmy dokładnie przeanalizować fakt, czy będą one bezpieczne. Dla pewności umieśćmy tam wyłącznie podstawowe dane, takie jak imię i nazwisko. Im mniej danych udostępnimy do wglądu publicznego, tym lepiej!

Nie wyrażaj zgody na przesyłanie kopii dokumentów, zawierających dane osobowe

Kolejne podejrzane zachowanie, które powinno wzbudzić naszą czujność, to przesłanie prośby o wykonanie skanu, kopii lub zrobienie zdjęcia naszemu dowodowi osobistemu, który później prześlemy w załączniku. Nigdy, ale to prze nigdy nie wolno nam wykonywać takiej czynności. Kopiowanie dowodu osobistego jest dozwolone tylko w szczególnych sytuacjach i instytucjach. Nie wolno nam przesyłać kopii tego dokumentu do nieznanych źródeł. Konsekwencje takiego zachowania mogą być tragiczne. Jeśli kiedykolwiek, będziemy mieć styczność z podobną prośbą, od razu zrezygnujmy z transakcji z ową firmą czy też wszelkiej innej współpracy. Warto pamiętać, że prośba o przesłanie kopii dowodu osobistego przez nieznaną nam instytucję czy też firmę, nie wróży niczego dobrego.

Chcesz wiedzieć, jak rozpocząć swoją przygodę z handlem elektronicznym? Zajrzyj na porady-prawne48.pl!

Podawanie danych przez telefon – czy jest bezpieczne?

Zapewne większość z nas otrzymuje telefony, w których to przedstawiane są nam różne oferty handlowe, propozycje wycieczek czy też prośby o pomoc poszkodowanym lub chorym ludziom. Najczęściej każda z tych rozmów jest przekonująca, ale pamiętajmy, że po drugiej stronie słuchawki znajduje się osoba, która otrzymuje wysokie wynagrodzenie za barwne i przekonujące przedstawienie oferty/ historii. Wszystko jest w jak najlepszym porządku dopóki osoba, z którą rozmawiamy, nie poprosi nas o przekazanie danych osobowych. Nie wiemy, kto znajduje się po drugiej stronie telefonu. Nie znamy tej osoby, nie wiemy jakie ma zamiary. Dlatego też bądźmy czujni i w takiej sytuacji grzecznie podziękujmy za rozmowę, a następnie rozłączmy się. Wówczas zapewnimy bezpieczeństwo naszym danym osobowym.

Dokładnie analizuj formularze, w których wpisujesz swoje dane

Większość z nas zapewne natknęła się na liczne oferty wypełniania rozmaitych formularzy. Przechodząc ulicą, robiąc zakupy w centrum handlowym czy też poruszając się po różnych stronach internetowych możemy trafić na tego typu ankiety. Osoby roznoszące je często błagalnym tonem proszą nas o wypełnienie formularza, bo przecież nie zajmie to wiele czasu. Oczywiście możemy pomóc takim osobom, pod warunkiem, że ankiety są anonimowe i nie wymagają od nas podawania naszych danych osobowych. Wypełniając wszelkiego typu formularze, zastanówmy się czy podawane przez nas dane są niezbędne do celów określonych w opisie dokumentu. Jeśli uznamy, że np. PESEL nie jest konieczny do rozsyłania mailingu reklamowego, nie podawajmy go. Jeśli zauważymy więcej podejrzanych rubryk, lepiej całkowicie zrezygnujmy z wypełniania formularza.  

Ochrona komputera – bardzo ważny aspekt wspomagający ochronę danych

Coraz częściej w pamięci przeglądarek internetowych czy też w komputerach, zapamiętujemy/zapisujemy hasła do różnorodnych kont. Czy jest to dobre rozwiązanie? Odpowiedź brzmi oczywiście, że nie. Najczęściej czynimy to z lenistwa lub z uwagi na obawę przed zapomnieniem hasła. Warto jednak wiedzieć, że wówczas znacznie łatwiej hakerowi będzie dostać się do zasobów znajdujących się na naszych stronach, do których jesteśmy permanentnie zalogowani. Warto także zadbać o ochronę komputera. W tym celu najlepiej zainstalować oprogramowanie wykrywające i zwalczające wszelkie próby dotarcia do zasobów znajdujących się w pamięci komputera. Także urządzenia mobilne wymagają ochrony. Warto więc i tam zainstalować antywirusa, który pomoże nam zabezpieczyć urządzenie.

Przeglądaj strony internetowe zachowując szczególną ostrożność

Nie tylko podczas przeglądania stron należy zachować ostrożność. Bardzo ważne jest także wykazanie się rozwagą w stosunku do odpowiadania na maile pochodzące z podejrzanych źródeł. Bardzo ważne jest także zachowanie ostrożności podczas korzystania z serwisów bankowych, na których znajduje się wiele naszych danych osobowych. Warto także przed podjęciem decyzji o zrobieniu zakupów w sklepie internetowym, zweryfikować jego autentyczność. W przeciwnym wypadku możemy trafić na oszustów, którzy nie dość, że wyłudzą od nas pieniądze, to w dodatku uzyskają dostęp do naszych danych osobowych.

Zadbaj o regularne zmienianie haseł, do stron, które mają dostęp do Twoich danych

Kolejną istotną kwestię, o której najczęściej nie myślimy, jest regularne zmienianie haseł do kont w portalach społecznościowych, poczt elektronicznych czy też sklepów internetowych, w których często robimy zakupy. Najlepiej wybierać hasła, których nie będzie można skojarzyć z nami, naszymi zachowaniami, zainteresowaniami etc. Regularne zmienianie haseł, pozwoli nam na zapewnienie bezpieczeństwa naszym danym osobowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *